GENDER MAINSTREAMING IN SOCIAL EDUCATION FOR THE PREVENTION OF GENDER VIOLENCE. A SOCIAL WORK PERSPECTIVE

Authors

  • Erica Maricel Montenegro Universidad Nacional de Jujuy, Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales, Jujuy, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.7992469

Keywords:

Trabajo social, Violencia de Genero, transversalización de perspectiva de Género, Educación Social

Abstract

This article develops a reflective analysis from Social Work that invites us to consider gender mainstreaming in social education, as a proposal to achieve the prevention of gender violence from the educational context in order to guarantee rights of women in pursuit of real equality.

For this purpose, reference is made to the normative framework, describing the international and national legal instruments, some of which put the terms Education and Gender in tension. It proposes the Mainstreaming of the Gender Perspective from the perspective of social education as a feasible alternative for application in the provincial context, considering the case of the Micaela Law.

Author Biography

Erica Maricel Montenegro, Universidad Nacional de Jujuy, Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales, Jujuy, Argentina

Licenciada en Trabajo Social y doctoranda en Ciencias Sociales de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales, Universidad Nacional de Jujuy. Se desempeñó como Coordinadora del Programa Servicio de Trabajo Social, en la Secretaría de Extensión (2018). En la actualidad es docente de la Cátedra Práctica de Trabajo Social Familiar y Responsable Administrativa de Prácticas Pre-profesionales en la Carrera Licenciatura en Trabajo Social de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales.  

A nivel profesional, Inició su carrera judicial en el Poder Judicial de Jujuy, en el año 1999. A partir del año 2016, se desempeñó como Perito forense en el Ministerio Público de la Defensa Civil, luego integró el Equipo interdisciplinario del Juzgado de Violencia de Género N°1 y en la actualidad es Coordinadora General de la Oficina de la Mujer, siendo replicadora de los talleres en Perspectiva de Género y Violencia Doméstica de la Corte Suprema de Justicia de la Nación.

Es autora de publicaciones científicas y ha participado en eventos científicos en calidad de coordinadora y expositora; participa como Investigadora y evaluadora de proyectos de Investigación.

Published

2022-07-26

How to Cite

Montenegro, E. M. (2022). GENDER MAINSTREAMING IN SOCIAL EDUCATION FOR THE PREVENTION OF GENDER VIOLENCE. A SOCIAL WORK PERSPECTIVE. Difusiones, 22(22), 35–43. https://doi.org/10.5281/zenodo.7992469