TEACHERS´PERSPECTIVE ON TEENAGERS PARTICIPATION AND ETHICS AND CIVIC EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10729760

Keywords:

Teachers' Perspective, Student Participation, Ethic and Civic Education, Secondary School

Abstract

This article presents advances of a research project that addresses teachers' perspectives on
participatory practice management aimed at adolescents in secondary school. The
developments of Southwell and Vasiliades (2014) are taken as a conceptual reference. The
topic is interesting because it allows us to understand from which place teachers promote
student participation and what meaning they give to it. The study population includes
teachers and directors of a state-run secondary school in San Salvador de Jujuy. We worked
from a qualitative approach and used interviews and documentation analysis as data
collection techniques. The data was collected through semi-structured interviews with
teachers and principals. To analyse the empirical material, we considered the legal
framework and regulations promoting participation in the educational system and
citizenship training with and for adolescents included in the curricular designs. These
dimensions allowed us to make a first approximation to the position assumed by teachers in
this regard and to reflect on the possible place of the educational institution in the subject.

Author Biographies

Zoe Marlene Aleman, Universidad Nacional de Jujuy, Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales, Jujuy, Argentina

Profesora en Ciencias de la Educación, Profesora en Educación para la Salud, y Licenciada en Educación para la Salud, Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales de la Universidad Nacional de Jujuy. Experiencia profesional en el análisis y reflexión de los procesos de implementación de la Educación Sexual Integral, Ley N° 26.150, en todos los niveles educativos, con niños/as, adolescentes, familias y/o docentes, y las estrategias metodológicas y didácticas que promueven su enseñanza. Formó parte de proyectos de investigación, Relaciones socioculturales en los procesos educativos, la Educación Sexual Integral, salud sexual, participación estudiantil y derechos de los adolescentes, en instituciones educativas públicas y privadas, como en los sectores populares. Trabajos realizados en Educación para la salud, educación y sexualidad en los sectores populares y urbanos de la Provincia de Jujuy. Autora y co-autora en ponencias de artículos de investigación y avances de investigación sobre las temáticas en reuniones científicas jornadas, congresos y simposios, y en diversas revistas de la especialidad.

Ivanna Gabriela Callieri, Universidad Nacional de Jujuy, Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales, Jujuy, Argentina

Licenciada en Psicología, docente de la UCSE DASS y de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales de la Universidad Nacional de Jujuy, docentes en cátedras de psicología evolutiva. Investigadora Cat III, del Sistema Nacional de Investigadores Universitarios. Investiga y realiza extensión sobre infancias y adolescencias, con especial énfasis en temas vinculados a la participación de los adolescentes en la escuela secundaria, en el marco de las cuales dirige becarios CIN. Dirige y evalúa trabajos de grado en disciplinas de su expertise, proyectos de Investigación tanto en el INFOD (Ministerio de Educación de la Nación) como en el marco del Sistema Interuniversitario Nacional. Publica en Revistas académicas los avances de sus estudios.

Published

2023-12-28

How to Cite

Aleman, Z. M., & Callieri, I. G. . (2023). TEACHERS´PERSPECTIVE ON TEENAGERS PARTICIPATION AND ETHICS AND CIVIC EDUCATION. Difusiones, 25(25), 27–40. https://doi.org/10.5281/zenodo.10729760