ACCREDITATION AS QUALITY ASSURANCE METHOD IN HIGHER EDUCATION: THE CASE OF DISTANCE EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.13324188

Keywords:

Higher Education, Quality assurance, accreditation, distance education

Abstract

In this context, Distance Education (EaD), as an alternative teaching-learning process, not only involves new teaching and learning environments but also highlights the urgent need for teacher training, new means, new technologies, and potentially a new way of teaching and learning. Evaluating its quality should be based on understanding the type of social demand it addresses and assessing the extent to which it satisfies this demand. Additionally, it is important to understand how different types of knowledge work within this framework before evaluating the quality of scientific production, which is often monopolized by a specific epistemological legitimacy. Moreover, understanding the institutional framework that universities should build to manage and evaluate different modes of knowledge production is crucial. In an increasingly competitive world, where technological changes, particularly advancements in digital technologies, have a significant impact on daily life, education faces enormous challenges. Digital technologies can transform teaching by facilitating media convergence, enabling self-learning, redefining the role of teachers, and laying the foundation for a global, denationalized, remote, and mass education. This aligns closely with the needs of the global knowledge economy. 

Author Biography

Patricia Luna Pizarro, Universidad Nacional de Jujuy, Facultad de Ingeniería, Jujuy, Argentina

Egresada de la Universidad Nacional de Tucumán y como Dra. en Ciencia y Tecnología de los Alimentos de la Universidad Nacional de Jujuy. Realizó estudios doctorales en UNICAMP-Brasil y post-doctorales en la Universidad Politécnica de Valencia-España donde se desenvolvió también como staff académico. Actualmente se encuentra cursando el Doctorado de Políticas Públicas y Desarrollo en Contextos Regionales de la UNJu. Realizó la Certificación en Evaluación y Acreditación Universitaria y el Programa de Formación en Gestión de la Internacionalización de la Educación Superior dictado por la UNCuyo. En el ámbito laboral ejerce como Subsecretaria de Acreditación de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales de la UNJu, siendo también Profesor adjunto en la Facultades de Humanidades y Ciencias Sociales, y de Ingeniería, ambas de la UNJu. Se desempeñó como Coordinadora de Posgrado de la UNJu; es integrante de comités científicos; evaluador de publicaciones nacionales e internacionales; miembro de jurado de tesis de grado y posgrado; participa en proyectos de investigación nacionales e internacionales; cuenta además con numerosas publicaciones y presentaciones en conferencias, congresos y jornadas. 

Published

2024-08-01

How to Cite

Luna Pizarro, P. (2024). ACCREDITATION AS QUALITY ASSURANCE METHOD IN HIGHER EDUCATION: THE CASE OF DISTANCE EDUCATION. Difusiones, 26(26), 57–70. https://doi.org/10.5281/zenodo.13324188

Issue

Section

Dossier de trabajos de investigación