Generation of a basic model for quality evaluation of the Virtual Classroom to support face-to-face education in UCSE-DAR undergraduate courses.

Main Article Content

Lucila Romero
Marcela Andrea Vera

Abstract

Quality assessment in educational institutions is a very important issue. Even more when the quality of the complexity of teaching and learning processes is being considered. New information and communications technology are being used daily, and this usage has expanded to the classroom in a natural manner without taking into account the educational possibilities provided by this tools. The main goal of this project is to provide a set of indicators that allow to measure the quality in the use of ICT and the educational aims set out when using them. Base on the evaluation of virtual classrooms through a whole year, and the analysis of these indicators and their variations, we created a Virtual Classroom (VC) prototype that would fulfill pedagogical quality standards, thus resulting in a tested model of a virtual classroom supporting on-site teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Romero, L., & Vera, M. A. (2021). Generation of a basic model for quality evaluation of the Virtual Classroom to support face-to-face education in UCSE-DAR undergraduate courses. Nuevas Propuestas Journal, (53), 82–99. Retrieved from http://revistas.ucse.edu.ar/ojsucse/index.php/nuevaspropuestas/article/view/11
Section
Artículo original
Author Biographies

Lucila Romero, UCSE-DAR

Universidad Nacional del Litoral, Facultad de Ingenierıa y Ciencias Hıdricas.

Marcela Andrea Vera, UCSE-DAR

Universidad Catolica de Santiago del Estero Direccion Academica Rafaela.

References

ANECA. (2003). Evaluacion de la Calidad y Acreditacion. Madrid: Aneca.

Barbera, E. (2008). “Calidad 2.0”. Conferencia Inaugural del “Foro Interna-cional Educacion Superior en entornos virtuales”. Buenos Aires.

Bates, T. (2000). “Como gestionar el cambio tecnologico. Estrategias para los responsables de Centros Universitarios”. España: Gedisa.

Bruner, J. (1997). “La educacion, puerta de la cultura”, Visor, Madrid.

Cano Zarate, J.C. (2007). “Apuntes de Tecnologıa Educativa para las NT" Catedras de Comunicacion Educativa Universidad Marista y Apuntes de Diseno Instruccional (2007) Universidad de las Californias,BC, Mexico.

Danhke, G. L. (1989). “Investigacion y Comunicacion”, en C. Fernandez Collado y Danhke G. L. (comps.), La Comunicacion humana: Ciencia Social. Mexico: McGraw-Hill.

Duran, E. (2011). “El modelo B-learning implementado en la asignatura simulacion”. Duran, E.; Costaguta, R.; Gola,M. RIED. Revista Iberoamericana de Educacion a Distancia, volumen 14, nº2, pp. 149-166.

Eco, H. (1977). “Como se hace una tesis”. España: Gedisa.

Fainholc, B. (1999). “La interactividad en la educacion a distancia”. Buenos Ai-res: Paidos.

Fainholc, B. (2000). “La formacion del profesor en el nuevo milenio: aportes de la Tecnologıa Educativa Apropiada”. Buenos Aires: Editorial Magisterio.

Garcıa Aretio, L. (2001). ”La educacion a distancia. De la teorıa a la practica”. Espana: Ariel Educacion.

Garcıa Aretio, L. (1998). “Indicadores para la evaluacion de la enseñanza en una universidad a distancia”, Revista Iberoamerica de Educacion a Distancia, Vol 1, Nº1.

Gento Palacios, S. (2003). “Gestion de la calidad de proyectos de educacion a distancia”. Madrid: UNED.

Giorgetti, C. (2011). “Conceptualizando un modelo de evaluacion apropiado para una carrera innovadora en EaD”. Giorgetti, C., Romero L., Vera, M.XIV Encuentro de la Asociacion Iberoamericana de Educacion Superior a Distancia (AIESAD), Logros y Desafıos de la Educacion Superior a Distancia: Inclusion e Innovacion en el Espacio Iberoamericano del Conocimiento. UTPL, Loja, Ecuador. 2011.

Giorgetti, C. (2010a) “Generar un Modelo de Calidad adecuado para el Area de Educacion a Distancia de FICH – UNL”. Giorgetti, C., Romero L., Vera, M. Tercer Congreso Virtual Ibero-americano de Calidad en Educacion a Distancia.

Giorgetti, C. (2010b) “Estudio Comparativo de Modelos de Evaluacion de la Calidad para EsaD”. Giorgetti, C.,Romero L., Vera, M. Tercer Congreso Virtual Iberoamericano de Calidad en Educacion a Distancia.

IRAM 30000. (2001) “Guıa de interpretacion de la IRAM-ISO 9001 para la educacion”. Buenos Aires: IRAM.

Lesourne, J. (1993). “Educacion y sociedad. Los desafıos del año 2000”, Gedisa editorial, Barcelona.

Litwin, E. (1997). “Las configuraciones didacticas. Una nueva agenda para la enseñanza superior”, Paidos, Buenos Aires.

Litwin, E. (2000) ”La Educacion a distancia. Temas para el debate en una nueva agenda educativa”, Amorrortu Editores, España.

Lopez Ruperez, F. (1994). “La gestion de calidad en educacion”, Madrid, La Muralla.

Luque, M. G. (2007). “Acerca del movimiento para la mejora de la calidad de la educacion superior a distancia. Estado actual en America Latina y el Caribe” en “Construyendo la nueva agenda de la educacion a distancia” de Mena, Marta (coordinadora), La Crujıa,Buenos Aires.

OCDE. (1991). “Escuelas y calidad de la enseñanza. Informe internacional”, Barcelona, Buenos Aires, Mexico;Paidos, Ministerio de Educacion y Ciencia.

Polit, D. y Hungler, B. (1997). “Investigacion cientıfica en ciencias de la salud”, McGraw- Hill, Mexico.

Rodrıguez, E. et.al (1999). ”La educacion a distancia en tiempos de cambio: nuevas generaciones, viejos conflictos”, Ediciones de la Torre, Madrid.

Romero, L. (2006). “Sistema de Evaluacion para una Web educativa”. Romero, L., Leone, H. CD Memorias del IV Seminario Internacional y II Encuentro Nacional de Educacion a Distancia. RUEDA, Red Universitaria de Educacion a Distancia.

Romero, L. (2006a). “Sistema Web Tutorial como soporte para la enseñanza de Paradigmas de Programacion en la carrera Ingenierıa en Sistemas de Informacion”. Romero, L., Vera, M., Leone,H. Memorias del I Congreso de tecnologıa en educacion y educacion en tecnologıa.

Romero, L. (2007). “An Ontology on Learning Assessment Domain. Novas perspectivas em sistemas e tecnologiasde informacao”. Romero, L., Leone, H.Actas de la 2da Conferencia Iberica de Sistemas y Tecnologıas de Informacion. Volumen II. Ediciones Universidade Fernando Pessoa. Publicado con apoyo de Microsoft. Pags.: 137-148.

Romero, L. (2007a). “Una Ontologıa para el Dominio de Evaluacion del Aprendizaje”. Romero, L., Leone, H. Martın Llamas Nistal, Carlos Vaz de Car-valho, y Carlos Rueda Artunduaga, editores. TICAI2007: TICs para el Aprendizaje de la Ingenierıa. ISBN 978- 84-8158-380-9 Pags.:17-24. IEEE, Sociedad de Educacion: Capıtulos Español, Portugues y Colombiano.

Romero, L. (2010a). “Sistema de Evalucion del proceso Enseñanza Aprendi-zaje en Ambientes Web”. 232 paginas. Argentina, 2010. ISBN: 978-987-05-8410-0.

Romero, L. (2010b). “Una Ontologıa para la Definicion Semantica de Objetos de Aprendizaje”. ISBN: 978-989- 96247-3-3. Vol. I. Pp. 420-426.

Sangra, A. et.al. (2003) “La transformacion de las universidades: a traves de las TIC: discursos y practicas”, Editorial UOC, Barcelona.

SCORM 2004. 3rd edition. Sharable Content Object Referente Model. Overview. Version 1.0. 2006. Advanced Distributed Learning.

Seuret, M.; Justiniani, A. (2007). “Algunas consideraciones sobre la calidad en instituciones de educacion a distancia” en “Construyendo la nueva agenda de la educacion a distancia” de Mena, Marta (coordinadora), La Crujıa, Buenos Aires.

Soria, O. (1986). “Calidad, eficiencia yequidad en la Educacion Superior. Jalisco, Universidad Autonoma de Guadalajara.

Stubrin, A. (2007). “Importancia de la nocion de calidad en Educacion Superior y de su evaluacion para la cooperacion e integracion internacional”. Santa Fe: Informe para TESALC.

Stubrin, A. (2009). “Panorama comparativo entre las polıticas universitarias durante el periodo democratico 1983-2008”. Santa Fe.

Villanueva, E. (2005). “Evaluacion y Acreditacion en America Latina.” 30 de mayo de 2005.

Zorrilla Arena, S. (1993). “Introduccion a la metodologıa de la investigacion”, Melo S.A, Mexico DF.