Notes for mapping the disruption of the school experience in times of pandemic

Main Article Content

José Alberto Yuni
https://orcid.org/0000-0002-9878-5664
Claudio Ariel Urbano
https://orcid.org/0000-0001-9555-7175

Abstract

One of the dimensions of social life that has been strongly affected by the COVID-19 pandemic is that of school education. The educational policies adopted in our country to face the health emergency were based on the strategy of establishing remote education, led by the intention of sustaining an institutional process of Pedagogical Continuity. This article gathers some notes that allow a mapping of the dynamics and breaks produced by educational policies, from a territorial and situated perspective. Our view focuses on the record of the ways in which the policies to cope with the viral emergency have destabilized types of schooling, considering not only aspects related to the school format, but also the structuring role of schooling in social life. From the perspective of dynamic inequalities, some interpretive hypotheses are proposed, which foreshadow the dynamics and problems of education in the post-pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Yuni, J. A., & Urbano, C. A. (2020). Notes for mapping the disruption of the school experience in times of pandemic. Nuevas Propuestas Journal, (55), 109–119. Retrieved from http://revistas.ucse.edu.ar/ojsucse/index.php/nuevaspropuestas/article/view/26
Section
Artículo original

References

Agamben, G. (2020). La invencion de una epidemia. En: AAVV Sopa de Wuhan. Pensamiento contemporaneo en tiempos de pandemia. La Plata: ASPO.

Barrancos, D. (2020). El regreso del futuro. En: Grimson, A. (2020) El futuro despues del COVID 19. Buenos Aires: Argentina Futura.

Bazan, S. y Porta, L. (2020). El mundo como pedagogıa. Gestos vitales en tiempos de COVID-19. Praxis Educativa. 24(2), pp. 1-18.

Bocchio, M.C. (2020). El futuro llego hace rato: Pandemia y escolaridad remota en sectores populares de Cordoba, Argentina. Revista Internacional de Educaci ́onpara la Justicia Social, 9(3e). En: https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12473

Botinelli, L. (2017). “Educacion y desigualdad. Un repaso por algunos aportes de la sociologıa de la educacion en la Argentina”. Revista Sociedad. 37(1), pp. 95-111.

Cardini, A.; D ́Alessandre, V. y Torre, E. (2020). Educar en tiempos de pandemia. Respuestas provinciales al COVID-19 en Argentina. Buenos Aires, Argentina: CIPPEC. https://www.cippec.org/publicacion/educar-en-pandemia-respuestas-provinciales-al-covid/

CONICET- Comision de Ciencias Sociales de la Unidad Coronavirus COVID-19 (2020). Relevamiento del impacto social de las medidas del Aislamiento dispuestas por el PEN. Buenos Aires, Argen-tina: CONICET. https://www.conicet.gov.ar/wpcontent/uploads/%20Informe_Final_Covid-Cs.Sociales-1.pdf

Dafunchio, S y Grinberg, S. (2013). Biopolıtica y experiencia de la escolaridad en contextos de extrema pobreza urbana y degradacion ambiental. Magistro, 7(14),pp. 245-269.

Dussel, I. (2020) La escuela en la pandemia. Reflexiones sobre lo escolar en tiempos dislocados. Revista Praxis Educativa, 15(2020), 1-16. https://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa

Dussel, I., Ferrante, P. y Pulfer, D. (comps.) (2020) Pensar la educacion en tiempos de pandemia: entre la emergencia, el compromiso y la espera (1a ed.). Ciudad Autonoma de Buenos Aires, Argentina: UNIPE, Editorial Universitaria.

Federici, S. (2018). El patriarcado del salario. Crıticas feministas al marxismo.

Madrid: Traficantes de Suenos.

Foucault, M. (1983). La arqueologıa del saber. Madrid: Siglo XXI.

Gasparini, L., Jaume, D., Serio, M., y Vazquez, E. (2011). La segregacion

entre escuelas publicas y privadas en Argentina. Reconstruyendo la evidencia. Desarrollo Economico, 51(202-203), 189- 219.

Grinberg, S. Veron, E. Bassi, E. (2020) COVID19 shock y la perplejidad de los derechos humanos. 27/04/2020 Diario DiagonalCIEP. https://diagonalciep.org/covid19-shock-y-la-perplejidad-de-losderechos-humanos/

Grimson, A. (2020) El futuro despues del COVID 19. Buenos Aires: Argentina

Futura.

Han, B. C (2020). La emergencia viral y el mundo de mañana. En: AAVV Sopa

de Wuhan. Pensamiento contemporaneo en tiempos de pandemia. La Plata: ASPO.

Kaplan, C. (2020a). La escuela como horizonte de posibilidad. Conferencia virtual. 30 de junio 2020.

Kaplan, C. (2020b). La escuela como organizadora de lazo social en tiempos de pandemia Conferencia virtual. 19 de mayo 2020.

Kessler, G. (2018). Exclusion social y desigualdad ¿nociones utiles para pensar la estructura social argentina? Revista Laboratorio. 28(1), pp. 4-18.

Llobet, V. (2020) El Encierro de los ninos y la distribucion desigual de la precariedad. Revista Sociedad e Infancias; 4(4), pp.283 – 284.

Menghini, R. Alcala T. Villagran C. Vitarelli, M. Yuni, J. (2020). Situacion de los niveles del Sistema Educativo de las regiones. Conferencia Virtual. SAIE. 12 de Junio. https://www.youtube.com/watch?v=yj2NtMVuVco

Paz, J. (2020). La pobreza y la desigualdad de niñas, niños y adolescentes en la Argentina. Efectos del COVID-19 (1ª ed.). Buenos Aires, Argentina: UNICEF.

Pineau, P. Dussel, I. Caruso, M. (2016) La Escuela como maquina de educar. Tres escritos sobre el proyecto de la modernidad. Buenos Aires: Paidos.

Preciado, P. (2020). Aprendiendo del virus. El capitalismo tiene sus lımites. En: AAVV Sopa de Wuhan. Pensamiento contemporaneo en tiempos de pandemia. La Plata: ASPO.

Rodrigo, C. (2020). Informe Preliminar Pol´ıticas educativas en el contexto internacional Continuidad pedagogica en el marco del aislamiento por COVID-19. Ministerio de Educacion de la Nacion.

SEIE-Secretarıa de Evaluacion e Informacion Educativa (2020a). Informe preliminar: encuesta a directivos / 1a ed. Ciudad Autonoma de Buenos Aires, Argentina: Ministerio de Educacion de la Nacion, libro digital.

SEIE-Secretarıa de Evaluacion e Informacion Educativa (2020b). Informe preliminar: encuesta a hogares/ 1a ed. Ciudad Autonoma de Buenos Aires, Argentina: Ministerio de Educacion de la Nacion, libro digital.

SEIE-Secretarıa de Evaluacion e Informacion Educativa (2020c). Informe preliminar: polıticas educativas en el contexto internacional/ 1a ed. Ciudad Autonoma de Buenos Aires, Argentina: Ministerio de Educacion de la Nacion, libro digital.

Steinberg, C., Tofalo A., Meschengieser, C., Lotito, O. y De Oto, L. (2019). Territorio, educacion y sociedad: un estudio multidimensional sobre las desigualdades sociales y educativas en Argentina. En Gluz, N. y Steinberg, C. (coords.), Desigualdades educativas, territorios y polıticas sociales (parte II capıtulo V). Ciudad Autonoma de Buenos Aires, Argentina: UNIPE. Editorial Universitaria.

Tunon, I. y Sanchez, M. (2020). Las infancias en tiempos de Cuarentena. Buenos

Aires, Argentina: ODSA-Universidad Catolica Argentina. https://repositorio.uca.edu.ar/bitstream/123456789/10219/1/infancias-tiempos-cuarentena.pdf

Unicef (2020). Encuesta COVID Percepcion y actitudes de la poblacion. Impacto de la pandemia y las medidas adoptadas sobre la vida cotidiana. Buenos Aires, Argentina: UNICEF. https://www.unicef.org/argentina/media/8051/file

Veleda, C. (2012). La segregacion educativa. Entre la fragmentacion de las clases medias y la regulacion atomizada. Buenos Aires, Argentina: La Crujıa.

Yuni J. (Director) (2018). Inclusion/es en la escuela secundaria. Itinerarios de lo posible. Cordoba. Grupo Editorial Encuentro/CONICET.