The University and its responses to the pandemic
Main Article Content
Abstract
The current University faces new challenges operated in society and caused by changes in the economy, in politics, in technological development. In the middle of this process of change, all social and economic orders, including Higher Education, were crossed by the crisis generated by the COVID-19 pandemic.
A migration from face-to-face to virtual teaching is then proposed, to ensure the continuity of the education process. This process is not exempt from difficultes that affect all actors in the system.
Therefore is important to analyze these changes, presenting strategies such as blended learning and flipped classroom.
Finally, Universities take this difficult situation as an opportunity, and move towards to a real transformation.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
Aiassa, H. [UTN Sustentable] (2020, Septiembre, 9) La Tecnologıa y la educacion en el nuevo Orden Mundial. [Archivo de video]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=OsI84RVId9c
Area Moreira, M. (2018). Hacia la universidad digital: ¿donde estamos y a donde vamos? RIED. Revista Iberoamericana de Educacion a Distancia, 21(2), pp. 25-30. DOI:http://dx.doi.org/10.5944/ried.21.2.21801
Becker, S.A., Cummins, M., Davis, A., Freeman, A., Glesinger Hall, C.& Ananthanarayanan, V. (2017). NMC Horizon Report: 2017 Higher Education Edition. Austin, Texas: The New Media Consortium. Retrieved September 13,2020 from https://www.learntechlib.org/p/174879/
Brame, C. (2013)Flipping the classroom. Vanderbilt University Cen-ter for Teaching. Retrieved [02-05-2019] from http://cft.vanderbilt.edu/guides-sub-pages/flipping-the-classroom/
Castells, M. (ed.) (2006). La sociedad red: una vision global. Madrid: Alianza Editorial.
CRES (2018) “Declaracion de la Conferencia Regional de Educacion Superior, Cordoba, 2018”, en http://www.cres2018.org/biblioteca/declaracion-final-cres-2018
Fernandez, E.; Leiva, J. J.; L ́opez, E.J. (2017): Formacion en competencias digitales en la universidad. Percepciones del alumnado. En: Campus Virtuales 6 (2),pag. 79–89.
Fernandez-Gubieda Lacalle, S. (ed.) (2020): Docencia rubic. Aprendizajes de la ensenanza universitaria en tiempos de la COVID-19. 1 ed.: EUNSA.
Figallo R., F. (2020): Despues de la educacion presencial, ¿que? En: esal (8),pag. 41–44. DOI: https://10.0.56.146/esal.8.371.35
Gallo-Leon, J. P. (2013). Prospectiva 2020. Las diez ́areas que mas van a cambiar en nuestras bibliotecas en los proximos anos. Madrid. Recuperado de: http://www.%20mcu.es/bibliotecas/docs/MC/ConsejoCb/GruposTrabajo/GE_prospecfiva/Estudioprospecfiva2020.pdf
Garcıa-Peñalvo, F.; Corell, A.; Abella-Garcıa, V.; Grande, M. (2020): La evaluacion online en la educacion superior en tiempos de la COVID-19. En: Education in the Knowledge Society 21 (0), pag. 26. DOI: https://10.0.55.121/eks.23013
Ibanez, J. S., de Benito Crosetti, B., Garc ́ıas, A. P., & Cervera, M. G.(2018). Blended learning, mas alla de la clase presencial. Revista Iberoamericanade Educacion a Distancia, 21(1), 195-213.
Levy Yeyati, E.; Guilera, S. (eds.) (2020): Pospandemia : 53 polıticas publicas para el mundo que viene. Universidad Torcuato Di Tella.
Pedro, F. (31 de Julio de 2020)Desde la UNESCO destacan el discurso de la Rectora de la UNNE sobre el rol de las universidades en la recuperacion economicapost pandemia. UNNE Medios. Recuperado de https://cutt.ly/8fHgFAS
Unesco (2005). Hacia las sociedades del conocimiento. Ediciones UNESCO Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001419/141908s.pdf
Unesco (2006). Las tecnolog ́ıas de la informacion y la comunicacion en la ensenanza. Ediciones UNESCO. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001390/139028s.pdf
Varguillas, C. S., y Bravo, P. C. (2020). Virtualidad como herramienta deapoyo a la presencialidad: An ́alisis desde la mirada estudiantil. Revista de CienciasSociales (Ve), XXVI(1), 219-232.
Viñals Blanco, A.; Cuenca Amigo, J. (2016): El rol del docente en la eradigital. En: Revista Interuniversitaria de Formacion del Profesorado 30 (2), pag.1–15.153