The University and its responses to the pandemic

Main Article Content

María Inés Coraglia
https://orcid.org/0000-0002-5816-525X
Manuela Vázquez
https://orcid.org/0000-0001-9716-990X

Abstract

The current University faces new challenges operated in society and caused by changes in the economy, in politics, in technological development. In the middle of this process of change, all social and economic orders, including Higher Education, were crossed by the crisis generated by the COVID-19 pandemic.


A migration from face-to-face to virtual teaching is then proposed, to ensure the continuity of the education process. This process is not exempt from difficultes that affect all actors in the system.


Therefore is important to analyze these changes, presenting strategies such as blended learning and flipped classroom.


Finally, Universities take this difficult situation as an opportunity, and move towards to a real transformation.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Coraglia, M. I., & Vázquez, M. . (2020). The University and its responses to the pandemic. Nuevas Propuestas Journal, (55), 146–153. Retrieved from http://revistas.ucse.edu.ar/ojsucse/index.php/nuevaspropuestas/article/view/31
Section
Artículo original
Author Biographies

María Inés Coraglia, UCSE DAR ; UCES

UCSE DAR / UCES San Francisco, Argentina

Manuela Vázquez, UCES ; UTN

UCES San Francisco / UTN San Francisco, Argentina

References

Aiassa, H. [UTN Sustentable] (2020, Septiembre, 9) La Tecnologıa y la educacion en el nuevo Orden Mundial. [Archivo de video]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=OsI84RVId9c

Area Moreira, M. (2018). Hacia la universidad digital: ¿donde estamos y a donde vamos? RIED. Revista Iberoamericana de Educacion a Distancia, 21(2), pp. 25-30. DOI:http://dx.doi.org/10.5944/ried.21.2.21801

Becker, S.A., Cummins, M., Davis, A., Freeman, A., Glesinger Hall, C.& Ananthanarayanan, V. (2017). NMC Horizon Report: 2017 Higher Education Edition. Austin, Texas: The New Media Consortium. Retrieved September 13,2020 from https://www.learntechlib.org/p/174879/

Brame, C. (2013)Flipping the classroom. Vanderbilt University Cen-ter for Teaching. Retrieved [02-05-2019] from http://cft.vanderbilt.edu/guides-sub-pages/flipping-the-classroom/

Castells, M. (ed.) (2006). La sociedad red: una vision global. Madrid: Alianza Editorial.

CRES (2018) “Declaracion de la Conferencia Regional de Educacion Superior, Cordoba, 2018”, en http://www.cres2018.org/biblioteca/declaracion-final-cres-2018

Fernandez, E.; Leiva, J. J.; L ́opez, E.J. (2017): Formacion en competencias digitales en la universidad. Percepciones del alumnado. En: Campus Virtuales 6 (2),pag. 79–89.

Fernandez-Gubieda Lacalle, S. (ed.) (2020): Docencia rubic. Aprendizajes de la ensenanza universitaria en tiempos de la COVID-19. 1 ed.: EUNSA.

Figallo R., F. (2020): Despues de la educacion presencial, ¿que? En: esal (8),pag. 41–44. DOI: https://10.0.56.146/esal.8.371.35

Gallo-Leon, J. P. (2013). Prospectiva 2020. Las diez ́areas que mas van a cambiar en nuestras bibliotecas en los proximos anos. Madrid. Recuperado de: http://www.%20mcu.es/bibliotecas/docs/MC/ConsejoCb/GruposTrabajo/GE_prospecfiva/Estudioprospecfiva2020.pdf

Garcıa-Peñalvo, F.; Corell, A.; Abella-Garcıa, V.; Grande, M. (2020): La evaluacion online en la educacion superior en tiempos de la COVID-19. En: Education in the Knowledge Society 21 (0), pag. 26. DOI: https://10.0.55.121/eks.23013

Ibanez, J. S., de Benito Crosetti, B., Garc ́ıas, A. P., & Cervera, M. G.(2018). Blended learning, mas alla de la clase presencial. Revista Iberoamericanade Educacion a Distancia, 21(1), 195-213.

Levy Yeyati, E.; Guilera, S. (eds.) (2020): Pospandemia : 53 polıticas publicas para el mundo que viene. Universidad Torcuato Di Tella.

Pedro, F. (31 de Julio de 2020)Desde la UNESCO destacan el discurso de la Rectora de la UNNE sobre el rol de las universidades en la recuperacion economicapost pandemia. UNNE Medios. Recuperado de https://cutt.ly/8fHgFAS

Unesco (2005). Hacia las sociedades del conocimiento. Ediciones UNESCO Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001419/141908s.pdf

Unesco (2006). Las tecnolog ́ıas de la informacion y la comunicacion en la ensenanza. Ediciones UNESCO. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001390/139028s.pdf

Varguillas, C. S., y Bravo, P. C. (2020). Virtualidad como herramienta deapoyo a la presencialidad: An ́alisis desde la mirada estudiantil. Revista de CienciasSociales (Ve), XXVI(1), 219-232.

Viñals Blanco, A.; Cuenca Amigo, J. (2016): El rol del docente en la eradigital. En: Revista Interuniversitaria de Formacion del Profesorado 30 (2), pag.1–15.153