Resilience, Innovation and Talent to face crises

Main Article Content

Stella Garrido

Abstract

We could say that both resilient and innovative people have the attitude and ability to
develop, through learning and experience: thoughts, emotions and skills that make them
talented to face adversity and failure. The topic/problem under study in the field of
psychology and its articulation with the construct’s resilience, innovation, and talent,
constitute not only the scaffolding of approach and development of this article but
at the same time encourage the recognition of new teaching-learning scenarios from a
transformative perspective. Activated by a long-awaited project where the human happens
in a good life beyond the pandemic, we try to reflect on the different axes of debate that
cross and identify it.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Garrido, . S. (2021). Resilience, Innovation and Talent to face crises. Nuevas Propuestas Journal, (57), 26–36. Retrieved from http://revistas.ucse.edu.ar/ojsucse/index.php/nuevaspropuestas/article/view/396
Section
Artículo original
Author Biography

Stella Garrido, UCSE-DASS

Career Commission Coordination
Bachelor's Degree in Psychology - UCSE-DASS

References

AGAMBEN, Giorgio (1998). Homo sacer. El poder soberano y la vida nula. Valencia: Pre-Textos.

BARUDY, J.; DANTAGNAN, M. (2010), Los desafıos invisibles de ser madre o padre. Manual de evaluacion de las competencias y la resiliencia parental.Barcelona: Gedisa.

BAUMAN, Z. (2015). Los retos de la educacion en la modernidad lıquida (Vol. 880004). Editorial Gedisa.

BRENNER, N., & SCHMID, C. (2016). “La era urbana” en debate. Eure (Santiago), 42(127), 307-339.

CAMPS, Victoria (1999). Paradojas del individualismo. Barcelona: Crıtica.

CAMPS, Victoria (2007). Educar para la ciudadan´ıa, Sevilla: Fundacion ECOEM.

CASTELLS, M. (2002). Tecnolog´ıas de la informaci´on y la comunicacion y desarrollo global. Revista de Economıa Mundial (7), 91-107. Universidad de Huelva. Consulta disponible http://rabida.uhu.es/dspace/handle/10272/342

CHESBROUGH, H.W (2003). Open Innovation: The New Imperative for Creating and Profiting from Technology. Boston: Harvard Business School Press. USA

DRUCKER, P. (2005) El desaf´ıo de la nueva competitividad. Innovar. Colombia: Universidad Nacional de Colombia, 37(98),

EAGLETON, Terry (2001). Cultura y naturaleza. Barcelona: Paidos

GARRIDO Stella (1995) Proyecto nacional de capacitacion a lıderes sociales FNUAP- Ministerio de Salud de la Nacion

HENDERSON GROTBERG, E. (2003). La resiliencia en el mundo de hoy: como superar las adversidades. Barcelona: Gedisa.

HOBSBAWM, Eric. (1998). La historia del siglo XX. Buenos Aires: Crıtica.

KOTLIARENCO, M. A., CACERES, I., & FONTECILLA, M. (1997). Estado de arte en resiliencia. Organizacion Panamericana de la salud.

MCLUHAN, M., & Powers, B. R. (2015). La aldea global: transformaciones en la vida y los medios de comunicacion mundiales en el siglo XXI. Barcelona:Editorial Gedisa.

MORENO, Marıa Guadalupe (2000). FORMACION DE DOCENTES PARA LA INNOVACION EDUCATIVA. Sinectica, Revista Electronica de Educacion, (17),24-32. [fecha de Consulta 17 de Julio de 2021]. ISSN: 1665-109X. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=99817933004

SEN, Amartya (2000). Desarrollo y libertad. Barcelona: Planeta.

WINNICOTT, Donald. (1993). Los procesos de maduraci´on y el ambiente

facilitador: estudios para una teor´ıa del desarrollo emocional. Buenos Aires: Paidos