Generative AI: Supporting and Enhancing Teaching

Main Article Content

Leandro Guerschberg
Español

Abstract

The reduction of hours dedicated to professionalizing practice in Argentina represents a setback for the effective training of future teachers. In this context, the inclusion of Generative Artificial Intelligence as a tool to support teaching is a potentially relevant measure for both in-training and recently graduated teachers to receive assistance in planning classes, developing materials and didactic resources, and carrying out other activities inherent to educational practice. In order to understand how Generative Artificial Intelligence tools can contribute to this exercise and explore the advantages they offer, the objective was to explore the potential of Generative Artificial Intelligence in transforming teaching practices. A methodology of bibliographic review was followed, highlighting the main findings of the research and also considering the opportunities and challenges involved, along with recommendations for use.


As a result, it was found that Generative Artificial Intelligence allows for the adaptation of content and educational activities, promoting meaningful learning and personalization in an unprecedented way, also allowing for the generation of educational content and automation of repetitive tasks. It is concluded that, in terms of advantages, Generative Artificial Intelligence is a valuable tool for teachers, both in training and in active teaching, as long as the ethical implications of its use are considered and work is done based on the opportunities and limitations inherent to this technology.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Guerschberg, L., & Gutierrez, Y. E. (2023). Generative AI: Supporting and Enhancing Teaching. Nuevas Propuestas Journal, (61), 53–60. Retrieved from http://revistas.ucse.edu.ar/ojsucse/index.php/nuevaspropuestas/article/view/721
Section
Artículo original

References

Alliaud, A. (2014). La formación docente en Argentina. Aproximación a un análisis político de la situación. Itinerarios educativos, 6(1), 197-214. https://pdfs.semanticscholar.org/9dac/f2cae8123bce0e79b5b6db76b8b192ef9b87.pdf

Artopoulos, A. (2023). Imaginarios de IA generativa en educación: Chatbots que enseñan, bicicletas eléctricas y el quinto Beatle. Hipertextos, 11. https://doi.org/10.24215/23143924e070

Barrera-Robles, M., & Hinojosa-Torres, C. (2020). Incidencia del proceso de la práctica profesional en las dimensiones de la formación docente de estudiantes de pedagogía en educación física. Pensamiento Educativo, 54(2), 1–15. https://doi.org/10.7764/PEL.54.2.2017.8

Cornejo-Abarca, J. (2014). Prácticas profesionales durante la formación inicial docente: análisis y optimización de sus aportes a los que aprenden ya los que enseñan a aprender" a enseñar". Estudios pedagógicos (Valdivia), 40(ESPECIAL), 239-256. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052014000200014

Durán, R. A., & Estay, C. A. (2016). Las buenas prácticas docentes en la educación virtual universitaria. REDU: Revista de Docencia Universitaria. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/128585

Llorens-Largo, F., Vidal, J., & García-Peñalvo, F. J. (2023). Ya llegó, ya está aquí, y nadie puede esconderse: La inteligencia artificial generativa en educación. Aula Magna, 2. https://www.researchgate.net/profile/Francisco-Garcia-Penalvo/publication/376457963_Ya_llego_ya_esta_aqui_y_nadie_puede_esconderse_La_inteligencia_artificial_generativa_en_educacion/links/6579a09e6610947889c4eb9d/Ya-llego-ya-esta-aqui-y-nadie-puede-esconderse-La-inteligencia-artificial-generativa-en-educacion.pdf

Nieva, J. A., & Martínez, O. (2016). Una nueva mirada sobre la formación docente. Revista Universidad y sociedad, 8(4), 14-21. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202016000400002&lng=es&tlng=es.

Rodríguez, Á., Orozco, K., García, J. A., Rodríguez, S. D., & Castro, H. A. B. (2023). La Implementación de la Inteligencia Artificial en la Educación: Análisis Sistemático. Domino de las Ciencias, 9(3), 2162-2178. https://doi.org/10.23857/dc.v9i3.3548

Wong, C. R., Ruiz, S. M., & Benites, K. P. (2023). Retos y oportunidades docente en la implementación de la inteligencia artificial en la educación superior ecuatoriana. South Florida Journal of Development, 4(2), 867–889. https://doi.org/10.46932/sfjdv4n2-020

Zapata, M. (2024). IA generativa y ChatGPT en Educación: Un reto para la evaluación y ¿una nueva pedagogía?. Revista Paraguaya de Educación a Distancia (REPED), 5(1), 12–44. https://doi.org/10.56152/reped2024-vol5num1-art2