CHARACTERIZATION OF SOCIAL COMPETENCES IN COMPUTER ENGINEERING STUDENTS OF THE UCSE-DASS

Authors

  • Gabriela E. Bejarano Universidad Católica de Santiago del Estero, Departamento Académico San Salvador, Jujuy, Argentina
  • Claudia A. Panica Universidad Católica de Santiago del Estero, Departamento Académico San Salvador, Jujuy, Argentina
  • Laura A. Garay Universidad Católica de Santiago del Estero, Departamento Académico San Salvador, Jujuy, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.8000274

Keywords:

Soft skills, Computer engineering, labor trends

Abstract

The context of labour, in accordance with the technological advances and global-level changes strengthened by the pandemic, presents new scenarios; this leads to diverting the attention to understanding the needs of university students and professionals, identifying the appropriate skills for the renewed requirements of the world of work, which acquires importance in training in technological careers.

The study of 21st-century skills demanded by new labour trends, such as permanent learning, collaboration, teamwork, and communication, allows for carrying out research and suggestions that contribute to the training of engineering professionals.

In this sense, a study was undertaken on the soft skills demanded and valued by university students and graduates of engineering careers. Then, the investigation was provided with context by the participation of students from the Computer Engineering career at the Catholic University of Santiago del Estero, in the San Salvador Academic Department.

As a result, the situation analysis in the university training in engineering begins, taking into account student-oriented comprehensive training and emphasizing the new skills required for the job.

Author Biographies

Gabriela E. Bejarano, Universidad Católica de Santiago del Estero, Departamento Académico San Salvador, Jujuy, Argentina

Ingeniera en Computación, egresada de la Universidad Católica de Santiago del Estero Departamento Académico San Salvador. Educadora Internacional de Ingeniería ING.PAED.IGIP (Sociedad Internacional para la Pedagogía de la Ingeniería). Actualmente cursando la maestría en Ingeniería de Software, Universidad de la Plata, Argentina.  Docente de la Universidad Católica de Santiago del Estero, Departamento Académico San Salvador y de la Universidad Nacional de Jujuy. 

Claudia A. Panica, Universidad Católica de Santiago del Estero, Departamento Académico San Salvador, Jujuy, Argentina

Licenciada en Sistemas. Maestrando en la carrera Ciencia, Tecnología y Sociedad, de la Universidad Nacional de Quilmes. Equipo técnico de la Dirección de Vinculación y Transferencia Científica Tecnológica - Agencia de Ciencia, Tecnología e Innovación de la Provincia de Jujuy. Docente de la Universidad de Ciencias Empresariales y Sociales, Sede Jujuy y de la Universidad Católica de Santiago del Estero, Departamento Académico San Salvador.

Laura A. Garay, Universidad Católica de Santiago del Estero, Departamento Académico San Salvador, Jujuy, Argentina

Especialista en Enseñanza de la Educación Superior (Universidad Católica de Cuyo). Educador Internacional En Ingeniería IGIP (International Society for Engineering Pedagogy).  

Ingeniera en Computación (Universidad Católica de Sgo del Estero).  

Profesor Asociado de las materias Estructura de Datos, Matemática Discreta, Sistemas Operativos I y Sistemas Operativos II de la carrera de Ing. en Informática de UCSE-DASS. 

Published

2022-12-29

How to Cite

Bejarano, G. E., Panica, C. A., & Garay, L. A. (2022). CHARACTERIZATION OF SOCIAL COMPETENCES IN COMPUTER ENGINEERING STUDENTS OF THE UCSE-DASS. Difusiones, 23(23), 30–47. https://doi.org/10.5281/zenodo.8000274