Pandemic and forced virtuality in adult school. Reflections, contributions and educational experiences from C.E.N.S No. 1

Main Article Content

Cecilia E. Ibañez
María Eugenia Hernández

Abstract

As a consequence of the abrupt suspension of face-to-face education, which occurred within the context of the “preventive and compulsory social isolation [PCSI]” measures decided to contain the spread of the viral disease, various strategies were deployed to give continuity to formal education, acquiring preeminence, within them, the virtual teaching modality. Considering this, we propose to characterize the development of educational continuity from the establishment of the new form of virtual education in schools C.E.N.S No. 1 of Santiago del Estero, taking into account the unique social and economic conditions that defines the students of these institutions. To address this objective, in addition to the exploration of the relevant conceptual theoretical development, we analyze an empirical material collected through field work consisting of students and teachers surveys and interviews with the authorities of the referred school C.E.N.S. The study allows us to know that the virtual modality operates as one more conditioning for this group of students, manifested in the low participation of students.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ibañez, C. E., & Hernández, M. E. (2020). Pandemic and forced virtuality in adult school. Reflections, contributions and educational experiences from C.E.N.S No. 1. Nuevas Propuestas Journal, (55), 96–108. Retrieved from http://revistas.ucse.edu.ar/ojsucse/index.php/nuevaspropuestas/article/view/25
Section
Artículo original
Author Biographies

Cecilia E. Ibañez, CONICET - CITCa

Lic. En Relaciones Internacionales, Especialista en Gestión Publica y Maestranda en Administración Publica, Universidad Nacional de Santiago del Estero (UNSE). Becaria Doctoral CONICET en CITCa (Catamarca).

María Eugenia Hernández, UNSE

Profesora de Historia- Tesista de Licenciatura de Historia (UNSE)

References

Claro, M. (2011). El papel de las tecnologıas de la informacion y las comunicaciones en la educacion inclusiva. Documento de Proyecto (LC/W.434),pp.41, CEPAL. Recuperado de https://repositorio.cepal.org/handle/11362/3937

Duro, E. (2008). TIC y justicia educativa. En AAVV, Las TIC: del aula a la agenda polıtica. Ponencias del Seminario internacional ‘Como las TIC transforman las escuelas’, Bs. As. : IIPE – UNESCO, 91-104.

Dussel, I.; Ferrante, P; Pulfer, D. (2020). “Coronavirus y educacion: La escuela de pasado manana”. Pagina 12. Recuperado de: https://www.pagina12.com.ar/272990-coronavirus-y-educacion-la-escuela-de-pasado-manana

Gentili, Pablo (2009). Marchas y contramarchas. El derecho a la educacion y las dinamicas de exclusion incluyente en America Latina. Revista Iberoamericana deEducacIon. N.º49, 19-57.

Maggio, M. (2012). “Creaciones, experiencias y horizontes inspiradores: la tramade Conectar Igualdad”, Ministerio de Educacion.1ºed. Buenos Aires.

Ministerio de Educacion de la Nacion (2020). En las escuelas: acompanar, cuidar, enseñar. 1ºed. Ciudad autonoma de Buenos Aires.

Puiggros, A. (2020). “Dialogos de Cuarentena”. Universidad Pedagogica Nacional (2020). Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=xV7LcUV3W5E&t=8s

Rey, M. (2014). Capacidad Estatal y poder del Estado en Latinoamerica del siglo XXI: Una perspectiva polıtica para el analisis de las polıticas publicas y la estatalidad. Revista Estado y Polıticas Publicas , nº2, pp 115-139. Recuperado de https://repositorio.flacsoandes.edu.ec/handle/10469/8599

Saravı, G. (2019); “Desigualdades invisibles. Algunas reflexiones sobre inclusion desigual en la escuela”; En Nuñez, P.; Litichever, L. y Fridman, D. (comps.), Escuela Secundaria. Convivencia y Participacion. Buenos Aires: EUDEBA.

Sunkel, G. y D. Trucco (Eds.) (2012). Las tecnologıas digitales frente a los desafıos de una educacion inclusiva en America Latina: algunos casos de buenas practicas. Santiago: Naciones Unidas.

Tedesco, J. (2008). Las TIC en la agenda de la polıtica educativa. En AAVV, LasTIC: del aula a la agenda polıtica. Ponencias del Seminario internacional ‘Como las TIC transforman las escuelas’, Bs. As.: IIPE – UNESCO, 25-30.

Documentos Oficiales Citados Memorandum. (2020). Ministerio de Educacion. Direccion de Nivel Secundario. Cuerpo Tecnico Direccion de Nivel Secundario (.06/04/2020).

Instrumentos Normativos Citados.

Res. Nº2020-568-E- GDESDE-ME. Ministerio de Educacion de la Provincia deSantiago del Estero (05/08/2020).

Res. N°2020-550- E-GDESDE-ME. Ministerio de Educacion de la provincia de Santiago del Estero. Lineamientos Generales, Cronograma y Plan de Accion para el regreso a las Escuelas. (27/07/2020).

Res. N°286/2020. 364 consejo General de Educacion. “Pautas para la formulacion del Plan Institucional de Vuelta a Clases. Provincia de Santiago del Estero.(28/09/2020).

Res. Nº363/20 Consejo Federal de Educacion. “Evaluacion Nacional del Proceso de continuidad Pedagogica”. (15/05/2020).

Res. Nº364/2020 Ministerio de Educacion de la Nacion. “Lineamientos Generales, Cronograma y Plan para el Regreso a las Escuelas” (27/07/2020).