Physical violence in adolescents: association of automatic thoughts with autonomic responses

Main Article Content

Vanina Santori
Natalia Velata
Belén Werlen
Selene Iribas

Abstract

Automatic thoughts reflect attitudes and beliefs that have been learned throughout development and are considered, by the individual, as absolute truths (Beck, 2009). The objective of this research was to know the automatic thoughts associated with neurovegetative responses in episodes of physical violence among adolescents in the school . The population is made up of teenagers who attend secondary schools in the city of Rafaela. Sample selection
was intentional. The method of data collection used was the semi-structured interview. With a qualitative, exploratory and transversal approach. We are noted that the automatic thoughts identified are related to the triggers of the episode of physical violence reported and not to the neurovegetative responses that the subjects describe having experienced,detecting difficulties in the subjects to discriminate emotions, sensations and behaviors /
actions, finding at We call Amalgama.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Santori, V. ., Velata, N. ., Werlen, B. ., & Iribas, S. (2022). Physical violence in adolescents: association of automatic thoughts with autonomic responses. Nuevas Propuestas Journal, (58), 37–45. Retrieved from http://revistas.ucse.edu.ar/ojsucse/index.php/nuevaspropuestas/article/view/429
Section
Artículo original

References

Anderson, C. A. y Bushman, B. J. (2002). Human Aggression. Annual Review of Psychology, 53, 27–51, recuperado en agosto de 2018 de http://dx.doi.org/10. 1146/annurev.psych.53.100901.135231

Andreu, J. M., Peña, M. E., Graña, J. L. y Ramírez, J. M. (2009). Cuestionario de agresión reactiva y proactiva: un instrumento de medida de la agresión en adolescentes. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica.

Beck, A. (1983). Terapia cognitiva de la depresión. Brouwer. España.

Beck, J. (1995). Terapia Cognitiva: conceptos básicos y profundización. Gedisa S.A. España.

Beck, A.T. (1999). Cognitive aspects of personality disorders and their relation to syndromal disorders: A psychoevolutionary approach. En C.R. Cloninger (Ed.),

Personality and psychopathology (pp. 411-430). Washington: American Psychiatric Press.

Beck, A.T. (2008). The evolution of the cognitive model of depression and its neurobiological correlates. American Journal of Psychiatry, 165, 969-977.

Bolaños Ceballos, F. (2011). Los hombres que ejercen violencia expresiva en las relaciones familiares: la relación entre estructura, procesos sociales y malestar

psicológico. Segunda época, (9), 26-41.

Brandoni, F. (comp.), (1999). Mediación escolar. Propuestas, reflexiones y experiencias. Buenos Aires, Barcelona, México, Paidós Educador.

Caballo, V. E. (1998). Manual para el tratamiento cognitivo-conductual de los trastornos psicológicos, vol 2. Siglo XXI. España.

Chertok, A. (2009). Desarrollo y Tratamiento de los Comportamientos Agresivos. Enfoque Cognitivo-Conductual. Conferencia dictada en la Sociedad de Psiquiatría

del Uruguay. Montevideo.

Clark, D.A. y Beck, A.T. (1997). El estado de la cuestión en la teoría y la terapia cognitiva. En I. Caro Gabalda (Ed.), Manual de psicoterapias cognitivas.

Estado de la cuestión y procesos terapéuticos. Barcelona. Paidós.

Díaz-Aguado, M. J., y Martín, G. (2011). Convivencia y aprendizaje escolar en la adolescencia desde una perspectiva de género. Psicothema.

Guyton AC, Hall JE.(2006). El sistema nervioso autónomo; la médula suprarrenal. En: Tratado de Fisiología Médica. Madrid: McGraw-Hill Interamericana

de España.

Horning, A.M., Salfati, G.C. y Crawford, K. (2010). Prior Crime Specialization and Its Relationship to Homicide Crime Scene Behavior Type. Homicide Studies.

Lazarus, R. (1982). Thoughts on the relations between emotion and cognition, American Psychologist

León Santana, I. (2000). Evaluación cognitiva y emoción. Thémata, 25, 255-259.

Maldonado, H. (2004). Convivencia escolar. Ensayos y experiencias. Editorial Lugar.

Mandil, J (2008). Consideraciones Generales para la Terapia Cognitiva con Adolescentes. Recuperado de http://www.depsicoterapias.com/articulo.asp?IdSeccion=11&IdArticulo=406

Moreno Martín, F. (1996). Explicaciones de la violencia: vías ciegas para la intervención. Energía, carácter y sociedad. Observatorio Argentino de Violencia en las Escuelas (2008). Hacia una Comprensión Rigurosa de la Violencia en las Escuelas. En http://www.me.gov.ar/observatorio

Organización Panamericana de la Salud, Normas culturales y actitudes respecto a la violencia en ciudades seleccionadas de la región de las américas y España. Proyecto de investigación internaciones, citado en Moreno Martín (1999). Actitudes autoritarias y violencia en Madrid. Revista. Panamericana de Salud Pública.

Rodríguez, N. (2006). “Stop Bullying, las mejores estrategias para prevenir y frenar el acoso escolar”. Primera Edición. RBA Libros. S.A. Barcelona

Sánchez Sánchez C. (2003). Trastornos del sistema nervioso autónomo. Vol. 8 Núm.102 . Medicine España.

Sullivan, K. et al. (2005). “Bullying en la enseñanza secundaria, el acoso escolar: cómo se presenta y cómo afrontarlo”. Ediciones CEAC. Barcelona-España

Webster, CH., Douglas, K.S.; Eaves, D.; Hart, E. (2005) Guía para la valoración del riesgo de comportamientos violentos. HCR-20. Adaptación Hilterman y Pueyo. ED

Publicacions Edicions. Universidat de Barcelona.